Nieuws  
 

Agrarische groothandel BTN de Haas in Groningen is maar net aan een doortrapt staaltje oplichting ontsnapt. Bij de Fraudehelpdesk krijgt men de laatste tijd opmerkelijk veel meldingen van detailhandelaren binnen.

De nieuwste zaak betreft dus BTN de Haas. Op hun webwinkel werd een order geplaatst voor 1800 euro aan electrische gereedschappen. De bestelling zou per bankoverschrijving worden betaald. De koerier stond een dag later op de stoep om de bestelling op te halen.

De eigenaar van de agrarische groothandel, Wim Kwant, vertrouwde het niet en zag dat de betaling nog niet binnen was. Vervolgens stuurde de klant via de mail een print van een bankafschrift waarop de afboeking te zien was. Het bleek te gaan om een nep afschrift.

De ondernemer is er niet ingetrapt en heeft de goederen niet afgegeven. Hij waarschuwt andere webwinkels alert te zijn op dit soort praktijken.

Met spoed dure artikelen

Praktijken waar eerder de Fraudehelpdesk voor waarschuwde. De oplichters gaan vaak als volgt te werk: winkeliers worden aan het eind van een middag, benaderd met de vraag of met spoed (dure) artikelen bezorgd of afgehaald kunnen worden. Hierbij wordt regelmatig verwezen naar een calamiteit die men heeft ondervonden en op basis waarvan de behoefte aan die specifieke artikelen zou zijn ontstaan. Betaling zou per internetbankieren worden verricht.

Wanneer de detailhandelaar hierop zijn rekening controleert blijkt er van een betaling geen sprake. Wanneer de detailhandelaar dit vervolgens meldt bij de besteller dan krijgt men de opmerking dat de besteller hier niets van begrijpt omdat er bij hem wél van de rekening zou zijn afgeschreven.

Als bewijs mailt de besteller vervolgens een printscreen van zijn (ING)bankafschrift waarop de betaling te zien is. Vaak ook worden KvK-gegevens en zelfs kopieën van paspoorten mee gemaild. Een aantal detailhandelaren is op basis van deze gegevens tot levering over gegaan maar heeft nooit een betaling ontvangen.

De 'besteller' bedient zich steeds van nieuwe bedrijfsnamen en duikt iedere keer in nieuwe branches op, maar opereert wel steeds via exact dezelfde werkwijze. De kopieën van de zogenaamde rekeningoverzichten, in bezit van de Fraudehelpdesk, tonen regelmatig hetzelfde 'rekeningnummer' hoewel de begunstigde wisselt.

Plaats op:
Datum: 26 januari 2012
Categorie: Fraude
Bron: Fraudehelpdesk
Gerelateerde artikelen  
10-04-2013 Nieuws Fraudehelpdesk kan tot eind dit jaar door
28-04-2011 Nieuws Fraudehelpdesk: 1200 incidenten in 2 maanden
02-09-2010 Nieuws Fortinet waarschuwt voor terugkeer van ransomware
27-01-2012 Nieuws Ohra start proef met twitter-alert bij diefstal auto
06-06-2013 Nieuws Hoffmann: grotere kans op fraude tijdens vakantie
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2007 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,88 seconden.