Nieuws  
 

Wanneer een bedrijf wordt getroffen door een datalek, kan de schade verder reiken dan alleen financiën, reputatie en privacy van klanten. Geschonden bedrijfsdata kunnen ook  ernstige gevolgen hebben voor de loopbaan van werknemers. Volgens een nieuw rapport van Kaspersky Lab en B2B International heeft 31 procent van de datalekken het afgelopen jaar geleid tot ontslagen. Bij 29 procent van de MKB's en 27 procent van de grote ondernemingen ging het om seniormedewerkers die niet op een IT-afdeling werkzaam waren.

Een datalek bij een bedrijf kan grote gevolgen hebben in het leven van klanten en medewerkers. Dit blijkt uit een recent rapport van B2B International en Kaspersky Lab, ‘From data boom to data doom: the risks and rewards of protecting personal data'. Uit het onderzoek blijkt dat 42 procent van de bedrijven wereldwijd het afgelopen jaar minstens één keer met een inbreuk op bedrijfsdata te maken heeft gehad. In bijna twee vijfde van de gevallen – 41 procent in het MKB en 40 procent bij grote ondernemingen – ging het om persoonsgegevens van klanten. Betrokken medewerkers hebben, zelfs in de top van het bedrijf, niet altijd hun baan kunnen behouden.

Uit de reikwijdte van de ontslagen na een datalek kan worden afgeleid dat iedereen dit kan overkomen. In 2017 was de verscheidenheid groot: van verantwoordelijke CEO's tot gewone werknemers die klantgegevens openbaar hebben gemaakt.

Voor bedrijven betekent dit meer dan alleen verlies van talent. 45 procent van de kleine en middelgrote ondernemingen en 47 procent van de grote bedrijven heeft getroffen klanten een schadevergoeding moeten geven. Bijna een derde van de MKB’s en grote ondernemingen heeft problemen ondervonden bij het aantrekken van nieuwe klanten. Bovendien zijn er boetes opgelegd aan 27 procent van de ondernemingen in het MKB en 31 procent van de grotere organisaties.

Onbeheersbare data zorgen voor grotere risico’s
In de moderne zakenwereld is het opslaan van gevoelige persoonlijke data vrijwel onvermijdelijk. Volgens het rapport verzamelt en bewaart 88 procent van de bedrijven persoonsgegevens van klanten. Daarnaast slaat 86 procent de persoonsgegevens van werknemers op. Bovendien betekent nieuwe regelgeving zoals de AVG in de steeds complexer wordende bedrijfsomgeving, dat het opslaan van persoonlijke informatie ook gepaard gaat met compliance-risico's.

De manieren waarop bedrijven deze gegevens opslaan, maken de risico’s niet bepaald kleiner. Zo’n 20 procent van de gevoelige klant- en bedrijfsdata bevindt zich niet op interne systemen van de onderneming, maar bijvoorbeeld in de openbare cloud, op BYOD-apparaten en in SaaS-applicaties. Dit maakt het beheer en de beveiliging van de datastroom tot een grote uitdaging.

Databeveiliging die beleid overstijgt
Volgens het rapport voert 86 procent van de bedrijven op zijn minst enige vorm van beleid op het gebied van databeveiliging en compliance. Privacybeleid is echter geen garantie voor correcte verwerking van gegevens.

Er is behoefte aan beveiligingsoplossingen die data kunnen beschermen over de hele infrastructuur, dus inclusief de cloud, particuliere apparaten en applicaties. Ook moet IT- en ander personeel zich veel bewuster zijn van cybersecurity en alles wat daarbij komt kijken. Dit omdat steeds meer afdelingen met data werken en moeten weten hoe die data kunnen worden beschermd.

 

Plaats op:
Datum: 6 november 2018
Categorie: Markt en onderzoek
Bron: Kaspersky Lab
Gerelateerde artikelen  
05-09-2018 Nieuws Twee op drie MKB-bedrijven worstelen met hun cloudomgeving
08-06-2018 Nieuws Kostbare lekken in cloud gevaar voor digitale transformatie
17-05-2017 Achtergrondartikelen Bedrijfsleven op grote schaal slachtoffer datalekken
05-12-2017 Nieuws Cybersecurity-blunders van derde partijen vormen de grootste kostenpost
16-03-2007 Nieuws Slordigheid is vijand nummer één voor bedrijfsbeveiliging
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2007 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,35 seconden.