Nieuws  
 

Tijdens deze feestmaand wordt er meer dan ooit online gekocht. Ook uit het Kaspersky Lab onderzoeksrapport ‘From festive fun to password panic’ blijkt dat online winkelen na e-mailen veruit de meest populaire activiteit is op het internet. Het bewustzijn van mogelijke financiële cyberrisico’s is groot. Zo is 97 procent van de webwinkelbezoekers op de hoogte van cyberdreigingen. Bij 17 procent van deze consumenten zijn inloggegevens al eens in verkeerde handen gevallen. Nog altijd is betalen met de pinpas veruit de meest populaire betaalmethode. 88 procent maakt gebruik van directe bankoverschrijvingen via internet.

Het gemak van online winkelen is groot. Tegelijkertijd maken mensen zich zorgen om de veiligheid van online betalingen. Dat is helaas terecht want 33 procent van de slachtoffers van internetbankieren heeft het verloren geld nooit meer teruggezien. Consumenten hebben moeite met het beheren van hun inloggegevens en de grote verscheidenheid aan beschikbare betaalmethoden. Dat vergroot de financiële risico’s, zo blijkt uit het Kaspersky Lab onderzoek.

Online shoppen is als winkelen in een gigantisch winkelcentrum, waar in een groot aantal verschillende winkels inkopen gedaan kunnen worden. Het is daarom niet gek dat veel mensen moeite hebben om het overzicht te houden welke betaalinformatie waar is gebruikt bij het online winkelen. Meer dan de helft (54 procent) van de mensen maakt zich zorgen over het feit dat cybercriminelen toegang hebben tot hun financiële informatie. Toch weet 31 procent niet meer met welke websites en apps ze hun financiële gegevens hebben gedeeld of heeft niet eens moeite gedaan om dit bij te houden.

De meeste consumenten proberen financiële inloggegevens te onthouden of zorgen ervoor dat ze makkelijk zijn te achterhalen. 12 procent zet deze gegevens het liefst op hun eigen (mobiele) computer. Dit neemt wellicht de zorgen over het vergeten van die inloggegevens weg. Tegelijkertijd zorgt dat ook voor risico’s. Als het apparaat wordt gestolen, gehackt of kwijtraakt, bestaat het gevaar dat de dief met zowel de persoonlijke data als het geld van de gedupeerde aan de haal gaat.

Het brede scala aan digitale betaalmethoden geeft online winkelende consumenten de vrijheid om af te rekenen op de manier die zij het prettigst vinden. Vaak gaat de voorkeur uit naar creditcards, directe overschrijvingen en e-wallets als PayPal. Andere betaalmethoden worden echter steeds populairder. Zo is het mogelijk om via loyaliteitsprogramma’s punten te sparen die gebruikt kunnen worden bij de volgende aankoop. Daarnaast is het dankzij smartphones en smartwatches niet meer nodig fysiek geld of zelfs betaalpassen op zak te hebben. Dit heeft de populariteit van contactloos betalen met bijvoorbeeld PayPass of Apple Pay vergroot; 21 procent van de respondenten gebruikt het regelmatig.
 

Plaats op:
Datum: 21 december 2018
Bron: Kaspersky Lab
Gerelateerde artikelen  
17-01-2017 Nieuws Consumenten houden bedrijven verantwoordelijk voor datalekken
06-12-2018 Nieuws Meerderheid consumenten stopt organisatie in de ban bij datalek
19-06-2008 Nieuws Onderzoek wijst uit: consument huiverig voor mobiel betalen
22-05-2008 Nieuws Nederlanders meest bezorgd over diefstal van identiteit
04-07-2018 Nieuws Nederlander maakt het zakkenrollers makkelijk
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2007 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,91 seconden.